loading...
ایران باستان,تاریخ فراموش شده مرجع تاریخ ایران باستان.ناگفته های تاریخ ایران. جنایت های افاغنه در ایران / جام من
آرمین نیک منش بازدید : 621 پنجشنبه 18 تیر 1394 نظرات (2)

ای که از خواب گران دیده گشود/ با چه رنگی ای دوست ، یار و همرنگ تو می باید بود/ کاشکی دست تو را می خواندم/ کاش می دانستم بین ما هیچ هماهنگی نیست/ که نیای تو کیومرث و فریدون بودند/ که جهان بینی فرهنگ تو را به جهان توصیه می فرمودند/ با تو ، با تو ، با تو آزاده ی تاریخ بشر/ گنج دار همه فردوسی ها که ،/ چونان رستم دستانی داشت/ با تو هم میهن، فخر بشریت/ که چه سر سبز و پر آوازه گلستانی داشت/ با تو هم میهن پاک/ با تو ای وابسته ترین آدم وابسته به خاک/ که سر هر وجب از خاک وطن خون دادی/ رخت اسکندر و چنگیز به بیرون دادی/ با تو ای هم سخن حافظ و مولاناها که به شیرینی گفتار تو در عالم نیست ./ که به دریای سخن گوهر گویش تو در صدف در دری است ./ با توام هم میهن/ سروری ها ز چه یکباره فراموش تو شد/ گو کجا رفته آرش/ به کجا خون سیاووش تو شد/ پدران تو چنان مردانند/ تو نه ابن و نه ابوی دگری/ پدران تو همه زایچه ایرانند/ مگذار از کفت ایران تو را بستانند/ با توام هم میهن ، تازی از سفره فرهنگ تو پرورده شده/ شعر حافظ که کلام بشری است/ با زبان تو پرورده شده/ پارسی را گر ز تو بستانند/ به دلت داغ زنند/ بخدا ، بخدا ، بخدا تلخ تر از زهر شود این دوران/ هوش سرشار تو کو/ که چنین حقیرت کردند/ با توام هم میهن ...../ خیز از جای ، خیز از جای ، خیز که فردا دیر است/ که دشمن و دوست کنون برجایند

آرمین نیک منش بازدید : 259 سه شنبه 21 آبان 1392 نظرات (1)

 

پیشگوئی های نوسترآداموس درباره ایران

 

 

جالب‏ترین نکته در مورد پیشگوئیهاى نوسترآداموس آن است که وى به ندرت نام کشورى را به صراحت و آشکارا ذکر مى‏کند، حال آنکه در مورد ایران (Parsia) به صراحت عنوان مى‏کند که ایران، جهان را تسخیر خواهد کرد.

ه)
آرمین نیک منش بازدید : 229 سه شنبه 25 تیر 1392 نظرات (0)

ببه نام خدا

به زودی کتاب های جدید الکترونیکی درباره جنگ جهانی دوم .شخصیت هیتلر و هولوکاست د وبلاگ قرار خواهد گرفت

آرمین نیک منش بازدید : 737 جمعه 27 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

اره‌های این برگ بدست مارکو پرینس (Marco Prins) و جونا لندرینگ (Jona Lendering) گرفته شده است. نگاره‌ها می‌توانند بارگیری شوند و برای کارهای غیربازرگانی استفاده گردند. ولی شما باید از به ادامهه مطالب برای دیدن مطالب مرجعه فرمایید

Livius سپاسگزاری کنید.

 

 

 

 

آرمین نیک منش بازدید : 300 سه شنبه 03 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

به نام خدا

در این قسمت میخوام رمان بوف کور صادق هدایت که یکی از بهترین رمان های ایرانی هست رو برای دانلود قرار بدم امیوارم خوشتون بیاد  سعی خواهم کرد از اینن به بعد ابعاد و مسادلی که وبلاگ قراره بهش بپردازه رو گسترش بدم

دانلود با لینک مستقیم


آرمین نیک منش بازدید : 411 دوشنبه 19 فروردین 1392 نظرات (0)



س



مقبره های هخامنشی در تخت جمشيد




شش مقبره صخره ای از شاهان هخامنشی بر جای مانده که چهار عدد در نقش رستم و دو عدد در بالای صفه تخت جمشید قرار دارد .در نقش رستم مقبره های داریوش اول، خشیارشا، اردشیر اول، و داریوش دوم قرار دارد و در بالای صفه تخت جمشید مقبره های شاهان بعدی هخامنشی اردشیر دوم و اردشیر سوم قرار دارد. یک مقبره نیمه .تمام نیز که متعلق به داریوش سوم بوده نیز در دره جنوب غربی صفه تخت جمشید قرار دارد


مقبره شمالی که روبروی کاخ صد ستون قرار دارد احتمالا متعلق به اردشیر سوم است. در بالای مقبره تصویر نمایندگان ملتهای مختلف حک شده که سریر شاهی را بر دوش می کشند و شاه در بالای آن ایستاده است و تصویر انسان بالدار در جلوی او است . ستونهای مقبره بر دوش گاوهای دو سری می باشد که مشابه آن در کاخهای تخت .جمشید دیده می شود

مقبره نیمه تمام

مقبره جنوبی متعلق به اردشیر دوم است. همه مقبره ها شبیه هم هستند و سازندگان آن از مقبره داريوش بزرگ تقلید کرده اند A2Pa این مقبره نیز در بالا طرح تخت شاهنشاهی را دارد که بر سر نمایندگان ملتها است و سنگ نبشته
.در کنار آن قرار دارد
داخل این مقبره ها چندین تابوت سنگی قرار دارد که همگی خالی شده اند و برای باز کردن آنها در تابوتها را شکسته اند







اطلس تاريخ ايران

آرمین نیک منش بازدید : 503 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

گروه جدیدِ موزیک، به قلب تهران می‎زنند و سفری زیرزمینی را شروع می‎کنند تا تک‌تک افراد گروهشان را از میان گروه‎های مخفی زیرزمینی پیدا کنند. آنها می‎خواهند از ایران بروند تا خودشان را به جشنواره‌ای در لندن و پاریس برسانند اما بیشترشان برای رفتن از ایران نه پولی دارند و نه گذرنامه‌ای. جوان دیگری تلاش می‎کند تا برایشان گذرنامه جعلی ترتیب دهد و پیش از رفتن‎شان ترتیب کنسرتی مخفی را در تهران بدهد و …

پس از چند سال محروميت سينمای ايران از حضور در بخش رسمی جشنواره فيلم کن، پذيرفته شدن فيلمی از سينمای ايران در اين بخش، رويداد مهمی به شمار می‌آيد


قبادی فیلمنامه این فیلم را با حسین مرتضائیان آبکنار نویسنده مطرح ایرانی (عقرب روی پله‌های راه آهن اندیمشک) و رکسانا صابری دوست و همکار روزنامه‌نگارش نوشته




.

آرمین نیک منش بازدید : 618 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

مصاحبه با اشکان کوشا نژاد

اشکان کوشا نژاد و دوست دخترش نگار شقاقی که در آخرین ساخته جنجالی بهمن قبادی «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» حضور داشتند به تازگی از دولت بریتانیا درخواست پناهندگی کرده‌اند.

اشکان به همراه تعدادی از دوستانش در سال ۱۳۸۵ خورشیدی گروه راک مینی مال فونت را پایه گذاشت و این گروه یکسال بعد اولین آلبوم خود را با نام «یک روز زیبا برای وقت کشی» منتشر کرد.

.

آرمین نیک منش بازدید : 294 شنبه 10 فروردین 1392 نظرات (0)

مرداد اشکان کوشا نژاد , نگار شقاقی Author: admin دو هنرپیشه ایرانی که دارای گذرنامه شش ماهه هنری از انگلستان هستند، با ابراز نگرانی در ورود به ایران و احتمال تمدید نشدن روادید خود اعلام کرده‌اند که روز دوشنبه، درخواست پناهندگی خود را به وزارت کشور انگلستان ارایه خواهند داد. روزنامه انگلیسی «ایندپندنت»، با انتشار مصاحبه‌ای از این دو هنرپیشه ایرانی ـ که اکنون در انگلستان هستند ـ با بیان مطلب بالا به بررسی علل این تقاضا پرداخت. بر پایه این گزارش، «‌ایندپندنت‌» نوشته است: این دو بازیگر که در فیلم «‌کسی درباره گربه‌های ایرانی چیزی نمی‌داند‌»، ساخته بهمن قبادی، بازی کرده و در جشنواره کن نیز شرکت داشته‌اند، اشکان کوشانژاد و دوستش نگار شقاقی هستند که هم اکنون در انگلستان زندگی می‌کنند. آنهادر مصاحبه با این روزنامه انگلیسی اعلام کرده‌اند که روز دوشنبه، درخواست خود برای پناهندگی را به وزارت کشور انگلستان ارایه خواهند داد. در همین حال، وکیل این دو نیز اعلام کرده است که آنان از شانسی قوی برای پذیرش درخواستشان از سوی وزارت کشور انگلستان برخوردارند، چرا که نام آنان در رسانه‌های انگلیسی، نامی آشناست. کوشانژاد در این باره به روزنامه انگلیسی گفته است که آنان می‌ترسند مانند قبادی به محض ورود به ایران، به خاطر شرکت در این فیلم دستگیر شوند. طرح چنین ادعایی در حالی صورت می‌گیرد که علاوه بر کوشانژاد و شقاقی، حامد بهداد، دیگر بازیگر معروف ایرانی نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است که هم‌اکنون در ایران و بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کند. فیلم «کسی درباره گربه‌های ایرانی نمی‌داند‌»، فیلمی است که بر پایه فیلمنامه‌ای از رکسانا صابری و با کارگردانی بهمن قبادی ساخته شده و قصه دختر و پسر جوانی است که پس از آزادی از زندان، برای جمع کردن یک گروه جدیدِ موزیک، به قلب تهران می‎زنند و سفری زیرزمینی را آغاز می‎کنند تا تک تک افراد بندشان را از میان گروه‎های مخفی زیرزمینی پیدا کنند. آنها می‎خواهند از ایران بروند تا خودشان را به جشنواره‌ای در لندن و پاریس برسانند، اما بیشترشان برای رفتن از ایران نه پولی دارند و نه پاسپورتی. جوان دیگری تلاش می‎کند تا برایشان پاسپورت جعلی جور کند و پیش از رفتنشان ترتیب کنسرتی مخفی را در تهران بدهد و… . منبع : تابناک

آرمین نیک منش بازدید : 350 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

دودمان آریوبرزن از زمان داریوش بزرگ

آریوبرزن پسر فارنابازوس دوم

فارنابازوس دوم پسر فارناسس دوم

فارناسس دوم پسر فارنابازوس اول

فارنابازوس اول پسر آرتابازوس اول

آرتابازوس اول پسر فارناسس اول

فارناسس اول پسر آرسامس

آرسامس نیز پدربزرگ داریوش بزرگ بوده است.

Darius the Great : داریوش بزرگ

Arsames : آرسامس

Pharnaces : فارناسس

Artabazus : آرتابازوس

Pharnabazus : فارنابازوس

Ariobarzan : آریوبرزن

آرمین نیک منش بازدید : 179 پنجشنبه 08 فروردین 1392 نظرات (0)

سید عبدالمناف شاه قاسمی

محمد کریم چوبینه

 

نام دربند پارس در كتاب هاي فراواني از قديم الايام ذكر شده و اهميت آن براي تمام كساني كه به تاريخ علاقه دارند و يا حتي داستان هاي تاريخي را شنيده اند روشن است. بيشترين شهرت اين دربند (تنگه) به جريان حمله اسكندر و دفاع آريوبرزن مربوط مي گردد و تكليف ابر قدرت هخامنشي و اسكندر مقدوني (يوناني) كه هر دو نماينده دو تمدن قديمي و دير پاي جهان گذشته اند در اين تنگه رقم خورد. اين تنگه همچنین آخرين محلي بود كه شاهنشاه هخامنشي به آن دل بسته و يكي از شجاع ترين سرداران خود را مأمور آن كرده بود. نام اين سردار (آريو برزن) و شكست سلسله ي هخامنشين و پيروزي اسكندر مقدوني با نام اين تنگه گره خورده و نام اين تنگه يعني خلاصه همه ي اين وقايع. تأسف در اين است كه نه تنها جزئيات وقايع توسط ايرانيان نوشته نشده بلكه حتي هنوز محل واقعي دربند پارس مشخص نيست و نوشته هايي كه در اين زمينه وجود دارد منحصراً يوناني است. گرچه اين نوشته ها به وسيله محققان بررسي شده ولي هيچكدام محل واقعي دربند پارس را تعيين نمي كند و مثل هر پديده ي مبهم ديگري هركس بنا به تفسير شخصي خود هر گردنه، دره و يا تنگه اي را بين خوزستان و تخت جمشيد دربند پارس مي خواند و حتي بعضي وقت ها در مورد محل آن تعصب نيز ديده مي شود.

به هر صورت، گرچه محل دقيق دربند پارس ذكر نشده ولي شرايط تنگه و مناطق اطراف آن از نوشته هاي مختلف قابل استحصال است. فقط مي ماند اينكه معلوم گردد كدام تنگه يا گردنه مي تواند شرايط مذكور را در خود داشته باشد. پژوهش حاضر با مطالعه شرايط تنگه و مطالعه شرايط طبيعي و تاريخي و انساني موجود در ممسني و بخصوص شهرستان رستم كه تازه از آن منتزع گرديده بر آن است که دربند پارس، همان یقه سنگر ممسنی است. لازم به توضيح است كه این تنگه در وسط شهرستان رستم قرار دارد و چون همانطور كه ذكر شد اين شهرستان جديدالتأسيس است و بخشي از اتحاديه طوايف ممسني در آن ساكنند و در تمام كتاب هاي گذشته راه هاي باستاني و آثار به نام ممسني بوده است، از نام ممسني استفاده مي كنيم. مضافاً اينكه پژوهش حاضر به سال ها پيش تعلق دارد و در آن موقع شهرستان رستم و ممسني هر دو ممسني خوانده مي شدند. با اين مقدمه براي بررسي موضوع ابتدا نبرد سرنوشت سازي را كه بين اسكندر مقدوني و آريو برزن سردار هخامنشي در تنگه صورت گرفته و در كتاب هاي مختلف تقريباً مشابه ذكر گرديده از كتاب ايران باستان نوشته ي مرحوم حسن پيرنيا مي آوريم. ايشان در اثر معروف خود جلد دوم صفحات 1413 لغايت 1418 مي نويسد:

ادامه مطالب

آرمین نیک منش بازدید : 118 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

ی)

اردشیر دوم (هخامنشی)
دوران ۴۰۴ تا ۳۵۸ پیش از میلاد (۴۶ سال)
تاجگذاری ۴۰۴ پیش از میلاد
زادروز ۴۴۵ پیش از میلاد
مرگ ۳۵۸ پیش از میلاد [۱]
محل درگذشت ایران
پیش از اردشیر سوم
پس از داریوش دوم
دودمان هخامنشیان
پدر داریوش دوم
مادر پروشات
فرزندان اردشیر سوم
دین مزدیسنا
آرامگاه اردشیر دوم در پاسارگاد. برای بهتر دیدن تصویر، بر روی آن کلیک کنید.

اردشیر دوم یا ارشک یا اردشیر منمون پادشاه هخامنشی، پسر بزرگ داریوش دوم و پروشات بود که پس از مرگ پدر در سن چهل سالگی به سلطنت رسید. یونانی‌ها وی را منمون به معنی باحافظه خوانده‌اند زیرا چنانکه می‌نویسند حافظه‌ای فوق العاده داشته‌است.[۲] سلطنت او در عین آنکه آگنده از توطئه و طغیان و جنایت بود، به سبب اوضاع و احوال مساعد، در آنچه به روابط با دنیای غرب مربوط می‌شد، روی هم رفته، سلطنتی موفق بود.[۳]

آرمین نیک منش بازدید : 154 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

داریوش دوم

داریوش دوم
دوران ۴۲۳ تا ۴۰۴ پیش از میلاد (۱۹ سال)
تاجگذاری ۴۲۳ پیش از میلاد
زادگاه ایران
مرگ ۴۰۴ پیش از میلاد
محل درگذشت ایران
آرامگاه کوه رحمت، نقش رستم
پیش از اردشیر دوم
پس از سغدیانوس
دودمان هخامنشیان
پدر اردشیر یکم
فرزندان اردشیر دوم
آمستریس دوم
کوروش کوچک
کوروش چهارم
اُستَن
دین مزدیسنا

 

آرمین نیک منش بازدید : 263 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

اردشیر یکم (هخامنشی)

اردشیر یکم (هخامنشی)
دوران ۴۲۴ - ۴۶۵ پیش از میلاد (۴۱ سال)
تاجگذاری ۴۶۵ پیش از میلاد
زادگاه ایران
مرگ ۴۲۴ پیش از میلاد.
محل درگذشت ایران
آرامگاه کوه رحمت، نقش رستم
پیش از خشایارشای دوم
پس از خشایارشا
دودمان هخامنشیان
پدر خشایارشا
مادر آمستریس
فرزندان خشایارشای دوم
سغدیانوس
داریوش دوم
آرسیتس
پروشات
بَغَه‌پائوس
دین مزدیسنا

اردشیر یا ارتخشتره (به پارسی باستان: ‎A‎‎RA‎‎TA‎‎XA‎‎SHA‎‎SSA‎‎A‎) ملقب به اردشیر درازدست یا اردشیر یکم پادشاه هخامنشی بود. او سومین پسر خشایارشا بود. پس از به قتل رسیدنِ پدر و برادرش داریوش که جانشینِ قانونی بود، به دستِ اردوان فرماندهٔ گارد محافظ شاه، بر تختِ شاهی نشست. اردشیر ۴۱ سال سلطنت کرد.


  .

اردشیر به روایتی در سالِ ۴۲۴ پیش از میلاد درگذشت.  پس از اردشیر درازدست خشایارشای دوم تنها به مدت ۴۵ روز بر تخت نشست.

سلف:
خشایارشا

اردشیر یکم
(اردشیر درازدست)
شاهنشاه هخامنشی
زمان حکمرانی

۴۶۵ تا ۴۲۴ پیش از میلاد.

جانشین:
خشایارشای دوم
آرمین نیک منش بازدید : 253 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

خَشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ بود. او از پادشاهان هخامنشی

است.

نام خشایارشا از دو جزء خشای (شاه) و آرشا (مرد) تشکیل شده و به معنی «شاه مردان» است. خشایارشا در سن سی و چهار سالگی به پادشاهی رسید

 

آرمین نیک منش بازدید : 91 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

خَشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ بود. او از پادشاهان هخامنشی

است.

نام خشایارشا از دو جزء خشای (شاه) و آرشا (مرد) تشکیل شده و به معنی «شاه مردان» است. خشایارشا در سن سی و چهار سالگی به پادشاهی رسید.


Wikipedia.org

 به ادامه مطالب مراجعه فرمایید

آرمین نیک منش بازدید : 405 دوشنبه 28 اسفند 1391 نظرات (0)

کمبوجیه دوم

کمبوجیه دوم
کَمبوجیه دوم فرعون مصر را دستگیر نموده است
Cambyses II capturing Psamtik III.png
دوران ۵۳۰ تا ۵۲۲ پیش از میلاد
مرگ ۵۲۲ پیش از میلاد
پیش از گئومات
پس از کورش بزرگ ایران
پسام تیک سوم مصر
همسر فیدایمیا، رکسانا
دودمان هخامنشیان
پدر کورش بزرگ
مادر کاساندان

کمبوجیه دوم یا کمبوزیه (کامبیز) (‎KA‎‎BA‎‎U‎‎JI‎‎YA‎) از سال ۵۳۰ تا سال ۵۲۲ پیش از میلادی، پادشاه هخامنشی بود. وی بجای پدر، کوروش، بر تخت سلطنت نشست.[۱]


 


آرمین نیک منش بازدید : 168 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (0)

ساعت آفتابی [ویرایش]

کعبه زرتشت (Ka'ba-ye Zartosht)

.کعبه زرتشت را بعضی از پژوهشگران بنایی برای تعیین و سنجش زمان با کمک خورشید و مهتاب می دانند. تا امروز حدس می‌زدند کاربرد این بنا، محل نگهداری کتاب اوستا و اسناد حکومتی یا محل گنجینه دربار و یا آتشکده معبد بوده‌است. اما غیاث آبادی با تحقیقات خود مدعی است. .[۳] این بنا با مقایسه با تمامی بناهای گاهشماری (تقویم) آفتابی در سرتاسر جهان، پیشرفته ترین، دقیقترین، و بهترین بنای گاهشماری آفتابی جهان است. این در حالی است که تا قبل از این بنا هم «چارطاقیها» در نقاط مختلف ایران احداث شده بودند و همین وظیفه را با شیوهای بسیار ساده اما دقیق و حرفه‌ای بر عهده داشتند.

تمامی بناهای گاهشماری آفتابی در جهان فقط می‌توانند روزهای خاصی از سال (مانند روزهای سرفصل) را مشخص کنند و حتی با سال خورشیدی هم تنظیم نیستند. اما این بنا با دقت و علمی که در ساخت آن اجرا شده، قادر است بسیاری از جزئیات روزهای مختلف سال و ماهها را مشخص کند. زرتشتیان با استفاده از این بنا می‌توانستند بسیاری از مناسبتها و جشنهای سال را روز به روز دنبال کنند و از زمان دقیق آنها آگاه شوند. بسیاری از بناهای چارطاقی در سطح کشور (به تصور آتشکده) یا به طور کامل تخریب شده و یا تغییر کاربری داده شده‌است. ولی خوشبختانه تعدادی هم مانند چارطاقی «نیاسر» و چارطاقی «تفرش»، سالم مانده و برای ما و نسلهای بعدی باقی مانده‌اند. در ساعت خورشیدی،یا اسطرلاب (استاریاب) که از دوره صفوی در ایران رایج بوده است، میله‌ای عمودی بر سطح افقی نصب میشده است با اندازه گیری سایه آن میله، زمان معلوم میگردیده است. اینگونه ساعتها در دربار شاهان و در مکانهای مذهبی استفاده می شده و نیاز به مدیریت انسان نداشته است.اما کاربرد آن فقط برای روزهای آفتابی و با مناسبت‌های خاص بوده است.در ایران ساعت آفتابی معمولا همراه با استرلاب بوده و بعضی استرلابها دارای میله‌ای برای تعیین ظهر شرعی داشته‌اند

آرمین نیک منش بازدید : 149 شنبه 26 اسفند 1391 نظرات (0)

آیا می‌دانید...

  • ... اولین مردمانی که مس را کشف کردند ایرانیان بودند
  • ... اولین مردمانی که آتش را در جهان کشف کردند ایرانیان بودند
  • ... اولین مردمانی که ذوب فلزات را آغاز کردند ایرانیان بودند در شهر سیلک در اطراف کاشان
  • ... اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش بزرگ ساخته شد؟
  • ... تقویم کنونی را خیام به دستور ملک‌شاه سلجوقی در سال ۴۶۷ قمری اصلاح و تکمیل کرد؟
  • ... شهر یزد به دستور یزدگرد یکم ساخته شده‌است.
  • ... قدیمی‌ترین آثار شراب در تاریخ ایران به بیش از ۷۰۰۰ سال پیش برمی گردد؟
  • ... دومین کتابی که در اروپا به چاپ رسید، کتاب «قانون» ابوعلی سینا بود؟
  • ... اولین امپراتوری ایران به دست مادها، بیش از ۳۰۰۰ سال پیش تاسیس شد؟
  • ... زبان فارسی یکی از قدیمی ترین زبان‌هاست که به طور مداوم در حال استفاده است؟
  • ... در حدود ۵۰۰ قبل از میلاد ایرانیان برای نخستین بار کانال سوئز را حفر کردند؟
  • ... اولین باتری الکتریکی به دست پارتها اختراع شد؟

آیا می‌دانید ۳

درگاه:تاریخ/آیا می‌دانید/۳ آیا می دانید...

  • ... مردمان خاندان اشاقه باش که یکی از دو شاخه ی بزرگ ایل قاجار بودند٬حساب عمر را با دوره ی دوازده ساله نگاه می داشتند٬زیرا به دوازده جانور باور داشتند
  • ... داریوش بزرگ برای جلوگیری از خشکسالی در هندوستان که جزوی از ایران بوده٫سدی بزرگ بر رود سند بنا نهاد
  • ... در میان شاهان ساسانی٬هرمزددوم یگانه شهریاریست که بر سکه هایش صورت شاه-که در زیبایی شهره بوده-نقش شده است
  • ... دولت های هخامنشیان و ساسانیان و اشکانیان زندگی پس از مرگ را باور داشته اند
  • ... زن های خاندان اشاقه باش باور داشته اند که هر گاه زن بارداری چشمش به ستاره ی دنباله دار بیفتد فرزندش دارای دم خواهد شد
  • ... زمان نادرشاه (الف) نخستین حرف الفبا نبود بلکه معنای هزار را می داده
  • ... هنوز شاپور چشم به جهان نگشوده بود که به پادشاهی رسید و زمانی که شانزده ساله شد لگام کارها را در دست گرفت
  • ... آرتمیس نخستین و یگانه زن دریا سالار جهان تا به امروز است
  • ... سومریان نخستین کسانی بودند که خط میخی را نواوری کردند
  • ... بهرام پنجم (گور) به چندین زبان سخن می گفته٬حتی به عربی شعر می سروده است
  • ... سومریان نخستین کسانی بودند که ساعت را به شصت دقیقه و دقیقه را به شصت ثانیه بخش کردند
  • ... از انجا که مزدک بشر دوست بوده٬محمد اقبال لاهوری شاعر پارسی گوی و فرزانه مسلمان پاکستانی وی را پیامبر مردم گرای ایران باستان نامیده است
  • ... بهرام گور زرتشتی خشک سری بوده و نسبت به مسیحیان سخت می گرفته است
آرمین نیک منش بازدید : 226 جمعه 25 اسفند 1391 نظرات (0)

آریوبرزن يكي از سرداران بزرگ تاريخ ايران است كه در برابر يورش اسكندر مقدوني به ايران زمين ، دليرانه از سرزمين ایران پاسداري كرد و در اين راه جان باخت و حماسه ی «در بند پارس» را از خود در تاريخ به يادگار گذاشت. برخی او را از اجداد لرها يا كردها می دانند.

 

 «اسكندر مقدوني » در سال 331 پيش از ميلاد پس از پيروزي در سومين جنگ خود با ايرانيان ( جنگ آربل Arbel يا گوگامل Gaugamele ) و شكست پاياني ايران، بر بابل و شوش و استخر چيرگي يافت و براي دست يافتن به پارسه، پايتخت ايران روانه اين شهر گرديد. اسكندر براي فتح پارسه سپاهيان خود را به دو پاره بخش كرد: بخشي به فرماندهي (پارمن يونوس) از راه جلگه (رامهرمز وبهبهان)به سوي پارسه روان شد و خود اسكندر با سپاهان سبك اسلحه راه كوهستان (كوه كهكيلويه)رادر پيش گرفت و در تنگه هاي دربند پارس(برخی آنرا تنگ تك آب و گروهی آنرا تنگ آری کنونی می دانند) با مقاومت ايرانيان روبرو گرديد.

 

در جنگ در بندپارس آخرين پاسداران ايران با شماري اندك به فرماندهي آريوبرزن دربرابر سپاهيان پرشمار اسكندر دلاورانه دفاع كردند و سپاهيان مقدوني را ناچار به پس نشيني نمودند. با وجود آريوبرزن و پاسداران تنگه هاي پارس گذشتن سپاهيان اسكندر از اين تنگه هاي كوهستاني امكان پذير نبود. ازاين رو «اسكندر» به نقشه جنگي ايرانيان درجنگ ترموپيلThermopyle متوسل شد و با کمک یک اسیر یونانی از بيراهه و گذر از راههاي سخت كوهستاني خود را به پشت نگهبانان ايراني رساند و آنان را در محاصره گرفت.

 

آريوبرزن با 40سوار و 5 هزار پياده و وارد كردن تلفات سنگين به دشمن، خط محاصره را شكست و براي ياري به پاتخت به سوي پارسهPersepolice شتافت ولي سپاهياني كه به دستور «اسكندر» از راه جلگه به طرف پارسه رفته بودند، پيش ازرسيدن او به پايتخت، به پارسه دست يافته بودند. آريوبرزن با وجود واژگوني پايتخت و در حالي كه سخت در تعقيب سپاهيان دشمن بود، حاضر به تسليم نشد و آنقدر در پیكار با دشمن پافشرد تا گذشته از خود او، همه يارانش از پاي در افتادند و جنگ هنگامي به پايان رسيد كه آخرين سرباز پارسي زير فرمان آريوبرزن به خاك افتاده بود.

 

لازم به یادآوری است که بدانید یوتاب (به معنی درخشنده و بیمانند) خواهر آریو برزن نیز فرماندهی بخشی از سپاهیان برادر را برعهده داشت و در کوهها راه را بر اسکندر بست . یوتاب همراه برادر چنان جنگید تا هر دو کشته شدند و نامی جاوید از خود برجای گذاشتند و نکته آخر اینکه اسکندر پس از پیروزی بر آریوبرزن آن اسیر یونانی را هم به جرم خیانت کشت.

 

منبع: 

هفته‌نامه عصر نی‌ریز، دکتر حسنعلی پیشاهنگ، استاد دانشگاه آزاد

 

 

 

 

 

 

 

 


 


آرمین نیک منش بازدید : 85 جمعه 25 اسفند 1391 نظرات (0)

«دل هر ایرانی آتشکده ای است»

ابراهیم پور داوود

پیشینه ی جشن چهارشنبه سوری

از دیرباز تا کنون، آتش در نزد ایرانیان از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار بوده است و بیشتر جشن ها و آیین ها پیوند نزدیکی با آتش داشته و دارند. گمان می رود که جشن چهارشنبه سوری نوع تغییر یافته ای از گاهنبار «همس پت میدیم گاه» ششمین و آخرین گاهنبار سال است. بخش نخست این واژه یعنی «همس» از «هم» به معنی گرما و تابستان در زبان اوستایی گرفته شده است و واژه ی همس پت میدیم روی هم به معنی برابر شدن روز و شب و آغاز گرما است و این گاهنبار در روز نخست پنجه ی پایان اسفندماه برگزار می شده است.

در هیچیک از متون باقیمانده ی پیش از اسلام اشاره ای به جشن چهارشنبه سوری نشده است. در اوستا، کتیبه های عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی و نیز در متون پهلوی و حتی در روایت های مورخان یونانی درباره ی ایران نیز درباره ی جشن چارشنبه سوری سخنی گفته نشده است.
متون دوران پس از اسلام نیز در این باره تقریبا ساکت بوده اند، حتی در آثار محقق دقیقی همچون «ابوریحان بیرونی» نیز درباره ی آن توضیحی داده نشده است. اما برخی اشاره ها در تعدادی از متون کهن، نشان دهنده ی این است که گویا چارشنبه سوری نه تنها برگزار می شده، بلکه از آن به عنوان «عادت قدیم» نیز نام برده شده است.[1]
نخستین و کهن ترین کتابی که در آن به چنین آتش افروزی اشاره شده است، کتاب «تاریخ بخارا» نوشته ی ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی (286 تا 358 هجری قمری) است. در این کتاب که به نام «مزارات بخارا» نیز شناخته می شود، واقعه ای به شرح زیر از میانه ی سده ی چهارم و زمان «منصور بن نوح سامانی» نقل شده است :

«... و چون امیر منصور بن نوح به مُلک بنشست، اندر ماه شوال سال سیسد و پنجاه، به جوی مولیان، فرمود تا آن سرای را دیگر بار عمارت کردند و هرچه هلاک و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل کردند. آن گاه امیر به سرای بنشست و هنوز سال تمام نشده بود که چون «شب سوری» چنان که «عادت قدیم» است، آتشی عظیم افروختند. پاره ای از آن بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت.»[2]

در این روایت هرچند به صراحت به زمان برگزاری جشن اشاره نشده است، اما عبارت «هنوز سال تمام نشده بود» و نیز «شب سوری» گویا اشاره به مراسم چارشنبه سوری دارد که شاید در آن زمان، انجام مراسم در شب چارشنبه، تثبیت نشده بوده است.

دومین متن کهن که اشاره ای هرچند غیر مستقیم به جشن چارشنبه سوری دارد، شاهنامه ی فردوسی است. در داستان بهرام چوبینه با «پرموده» پسر ساوه شاه آمده است که هنگامی که هر دو سپاه آماده ی رزم بودند، ستاره بینی بهرام را پند می دهد که :

ستاره شمر گفت بهرام را          که در «چارشنبه» مزن کام را
اگر زین بپیچی گزند آیدت          همه  کار  ناسودمند  آیدت
یکی باغ بُد درمیان سپاه        از این روی و زان روی بُد رزمگاه
بشد «چارشنبه» هم از بامداد    بدان  باغ  که  امروز  باشیم  شاد
ببردند پر مایه گستردنی          می و رود و رامشگر و خوردنی
.
.
.
ز جیهون همی آتش افروختند       زمین و هوا را همی سوختند [3]

درباره ی این سروده های شاهنامه ذکر چند نکته ضروری است :

.

آرمین نیک منش بازدید : 201 جمعه 25 اسفند 1391 نظرات (0)

ه در ایران باستان

 

شهر غزه در دی ‌ماه (دسامبر) 2500 سال پیش به‌دست کمبوجیه پادشاه هخامنشی افتاد و جزیی از خاک ایران زمین گردید.

ارتش ایران در سر راه خود به مصر برای تصرف این کشور و تکمیل جامعه مشترک‌المنافع جهانی که از برنامه های کوروش بزرگ بود، اوایل دی‌ماه سال 526 پیش از میلاد شهر استراتژیک غزه واقع در ساحل مدیترانه را تصرف کرد و در اینجا چشم‌براه رسیدن کشتی‌هایی شد که فرماندار قبرس و نیز "پولیکراتس" فرماندار جزیره یونانی ساموس وعده فرستادن آنها را داده بودند. قرار بود که این کشتی‌ها و کشتی‌های فنیقی‌ها به‌عنوان بخشی از نیروی دریایی ایران، پیاده نظام ایران را به دلتای رود نیل جابجا کنند و سوار نظام پارسی هم از راه حاشیه ساحلی صحرای سینا خود را به آنجا برساند.

 

آرمین نیک منش بازدید : 119 دوشنبه 21 اسفند 1391 نظرات (0)

اعراب به ما آموختند که آنچه را که میخوریم "غذا" بنامیم و حال آنکه در
زبان عربی غذا به "پس آب شتر" گفته میشود.

اعراب به ما آموختند که برای شمارش جمعیّتمان کلمۀ "نفر" را استفاده کنیم
و حال آنکه در زبان عربی حیوان را با این کلمه میشمارند و انسان را با
... کلمۀ "تن" میشمارند؟ شما ۵ تن آل عبا و ۷۲ تن صحرای کربلا را بخوبی
میشناسید.

اعراب به ما آموختند که "صدای سگ" را "پارس" بگوئیم و حال آنکه این کلمه
نام کشور عزیزمان میباشد؟

اعراب به ما آموختند که "شاهنامه آخرش خوش است" و حال آنکه فردوسی در
انتهای شاهنامه از شکست ایرانیان سخن میگوید.

آیا بیشتر از این میشود به یک ملّت اهانت کرد و همین ملّت هنوز نمیفهمد
که به کسانی احترام میگذارد که به او نهایت حقارت را روا داشته اند و
هنوز با استفادۀ همین کلمات به ریشش می خندد.

آیا در کتاب سفینه البهار نمیخوانیم که بالاترین ایرانی از پست ترین عرب
پست تر است؟!!!!

حد اقلّ بیائید با یک انقلاب فرهنگی این کلمات و این افکار (حقارت پذیری)
را کنار بگذاریم.

بجای "غذا" بگوئیم "خوراک"

بجای "نفر" بگوئیم "تعداد" و یا "تن"(هرچند عربیست)

بجای "پارس سگ" بگوئیم "واق زدن سگ"

بجای " شاهنامه آخرش خوش است " بگوئیم "جوجه را آخر پائیز میشمارند"و.....

آرمین نیک منش بازدید : 285 یکشنبه 20 اسفند 1391 نظرات (0)

به نام خدا

سلام

هولوکاست چیست شاید شما هم در تلویزیون چیز زیادی درباره هولوکاست شنیده باشید  و بیستر مواقعی که احمدی نژاد در سازمان ملل درباره آن سخنرانی کرده است هولوکاست است 

شما میتوانید این کتاب را در ادامه مطالب با لینک مستقیم دانلود کنید

نظر یادتون نره

امشب در سایت قرار خواهد گرفت

آرمین نیک منش بازدید : 6973 یکشنبه 20 اسفند 1391 نظرات (1)

به نام خدا

سلام

چرا جنگ حهانی شروع شد زندگی نامه ی هیتلر که خود هیتلر   در موقعی که زندان بود آن را تالیف کرد .میخواهد هیتلر را بیتشر بشناسیدمیخواهید شخصیت هیتلر را بشناسید حتما این کتاب را دانلود کنید

توضحیات بیشتر درباره کتاب و لینک دانلود در ادامه مطالب

نظر یادتون نره

 

نبرد من

 

آرمین نیک منش بازدید : 160 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)

زخمه بر تندیس

تحلیلی بر آسیبهای وارد شده بر پیکره مصری داریوش

از زمان کشف پیکره داریوش بزرگ در سال 1350(1972 میلادی) به دست هیئت باستان شناسی فرانسه به سرپرستی ژان پرو در شوش ،تا کنون پرسشهای بسیاری درباره این تندیس مطرح شده،اما به جز چند پژوهش کمتر بدان پرداخته شده است.این پیکره در کنار دروازه ورودی رو به محوطه کاخهای سلطنتی شوش قرار داشته و به فضای اندرونی محوطه می نگریسته است(طرح زیرین)

 

 

آرمین نیک منش بازدید : 613 پنجشنبه 17 اسفند 1391 نظرات (0)
حضرت ذوالقرنین یـــا کـــــوروش بـــــزرگ برای « ذوالقرنین » معانی گوناگونی ذكر شده است. برخی ذوالقرنین را به معنای ـ دو قرن ـ گرفته اند. به این معنی كه مردم را در حدود دو قرن یا دو نسل دعوت به حق نمود. برخی نیز گفته اند: ذوالقرنین، یعنی كسی كه بر شرق و غرب دنیای شناخته شده آن روز حکومت داشته است. در آرامگاه کوروش پیکر تقدیس از روح و « فروهر» کوروش را نیز به شکل فرشته ای ساخته بودند،که ذوالقرنین بوده و همانست که می نویسند بر بالای آن کتیبه ای داشته که نام کوروش بر آن نوشته بوده بالای آرامگاهش مجسمه بالدار هنوز هست و ابولکام آزاد براساس همین مجسمه آنرا ذوالقرنین خوانده است و کوروش را همان ذوالقرنین یاد شده در قرآن دانسته است.در تورات هم به کوروش لقب عقاب شرق داده اند.

آرمین نیک منش بازدید : 135 چهارشنبه 16 اسفند 1391 نظرات (0)

   در بخش دوم زاویه ای دیگر از دیدگاه ناصر پورپیرار را بررسی کردیم و دیدیم اساساً دیدگاه این شخص درباره خالی بودن فلات ایران به مدت هزارو پانصد سال پس از پوریم، از دیدگاه پیوندهای ملتها، حمل و نقل، تجارت و دادوستد کالاها و اندیشه ها باز هم یک دیدگاه بی اعتبار و بی ارزش است. ناصر پورپیرار این فرضیه را بطور با کمال شتابزدگی و بطور ناگهانی در سال 1379 سرهم بندی و نخستین بار در مجموعه کتابهای « تاملی بر بنیان تاریخ ایران» مطرح نمود.

 

آرمین نیک منش بازدید : 150 چهارشنبه 16 اسفند 1391 نظرات (0)

 

در بخش نخست دیدیم که ناصر پورپیرار این ایران ستیز مشهور، تنها مطالب نوشته شده در کتاب استر تورات (باب 1-10) را که به طور مبهم به رویداد انتقام گیری یهودیان از دشمنانشان اشاره نموده است، به یک رویداد بسیار مهیب و بی سابقه و بسیار شگفت انگیز تبدیل کرده و پایه همه دیدگاههای میهن ستیز و با هدف ضربه زدن به هویت ملی ایرانیان را برآن رویداد بنیان نهاده است.

 

آرمین نیک منش بازدید : 173 چهارشنبه 16 اسفند 1391 نظرات (0)

 آنچه که پایه همه دیدگاههای ناصر پورپیرار درباره رد عظمت هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و همه میراث فرهنگی این سرزمین چه در پیش از اسلام و چه در پس از آن و در یک کلام بنیاد همه دیدگاههای او قرار گرفته است، سخن درباره رویدادی کاملاً مبهم و موهوم بنام « پوریم» است. ناصر پورپیرار جریان این رویداد را به پیراهن عثمان تبدیل نموده و می خواهد انتقام خون کشته های پوریم را پس از دوهزار و پانصد سال از عوامل آنها یعنی یهودیان و بازماندگان هخامنشی آنها بگیرند! این شخص که پس از 2500 سال و گویا درسال 1379 به طور ناگهانی وقوع این جریان را کشف نموده اند، همه جا هیاهو به راه انداخته که با این کشف بسیار مهم یک دگرگونی بزرگ در شناخت بنیادهای تاریخ ایران و بلکه در تاریخ سراسر جهان بوجود آمده و همه مردم جهان از خوابی دوهزار و پانصد ساله بیدار شده اند!! از دیدگاه این شخص همه پژوهشگران تاریخ و فرهنگ این سرزمین، عامل و مزدور یهود هستند و تنها او است که تاریخ واقعی این سرزمین را می داند!

ادامه مطالب مراجعه فرمایید

لطفا این مطالب را در وبلاگ ها و  سایت های خود قرار دهید

تا همه بدانند که چگونه دارند تاریخ ایران را جعل میکنند


آرمین نیک منش بازدید : 115 چهارشنبه 16 اسفند 1391 نظرات (0)

آیین‌های نوروزی عملاً از اول ماه اسفند آغاز می‌شود. در اسفندماه، ایرانیان زمین را آماده رویش و بارور می‌دانند و همچون بانویی گرامی از او پاسداری و مراقبت می‌كنند. حتی نام این ماه در آغاز به معنای زمین بوده است و پنجمین روز این ماه را روز بزرگداشت زمین بارور و همتای انسانی آن یعنی بانوان می‌دانند.

در سراسر اسفندماه، ایرانیان آیین‌هایی در پیشواز فرارسیدن نوروز كه در واقع هنگامه زایش زمین و آغاز فصل بهار دانسته می‌شده است، برگزار می‌كرده‌اند. روز اول این ماه، همزمان با جشنی بنام «آبسالان» است كه به مناسبت روان شدن جویباران و آبشارها، و همراه با نمایش‌هایی شاد و خنده‌آور بنام «كوسه‌سواری» انجام می‌شده است. در دهم اسفند جشنی به نام «وخشَـنكام» را بر كنار رودها و در گرامیداشت آنها برگزار می‌كرده‌اند. نوزدهم اسفند را «نوروز رودها» می‌نامیدند و در این هنگام به لایروبی و پاكسازی چشمه‌ها، نهرها و كاریزها می‌پرداخته‌اند و حتی بر آنها عطر و گلاب می‌پاشیده‌اند. بیستم اسفند را روز «گلدان» می‌دانستند و به این مناسبت به كاشت گل‌ها و گیاهان و درختكاری روی می‌آورده‌اند. در بیست‌وششم اسفند یاد و نام پیشنیان از دنیا رفته خود را گرامی می‌داشتند. در شب آخرین چهارشنبه سال، همه ناپاكی‌ها را از خانه، باغ و گذرها می‌زدوده و آنها را آتش می‌زده‌اند و حتی خود نیز بگونه‌ای نمادین و برای پاكیزه شدن از همه بدی‌ها و كدورت‌ها، از بالای آتش‌ها می‌گذشته‌اند. در آخرین روز زمستان، در جشنی به نام «اوشیدَر»، دختری آراسته را سوار بر شتری زیبا و آذین شده به كنار آب‌های فرخنده و گرامی دریاچه هامون می‌بردند تا مراسم نمادین باروری و زایش سوشیانت (موعود نجات‌بخش ایرانی) را با سرود و شادمانی برگزار كنند. و در آخرین شب سال، چراغی به نشانه روشنایی و فروغمندی و پایندگی همیشگی خانه و كاشانه و میهن خود، در درون هر خانه، و آتشی نیز بر فراز بام‌ها برمی‌افروخته‌اند.

اینك، بامداد «نوروز خجسته پی» فرا می‌رسد. نخستین روز بهار و روز زایش زمین؛ روز تولد طبیعت، شكوفایی گل‌ها و نغمه‌های پرندگان؛ فرخنده‌ترین روز و جشن ایرانیان؛ جشنی كه همه آیین‌های اسفندی پیش‌درآمد آن بود. روزی كه برگزاری جشن باشكوه آن، دستور و خواست هیچ شخص، حكومت، دین یا قومی نبوده است و تا امروز همه كوشش‌های كسانی كه خواسته‌اند به آن رنگ و بوی مذهب و قومیت خود را بدهند، با شكست روبرو شده است. نوروز، همواره در نبرد با كسانی كه قصد نابودی یا تحریفش را داشته‌اند، پیروز و سرافراز برآمده است.

مهمترین ویژگی نوروز در همبستگی و همزیستی همه مردمان است. مردمانی كه با گرد آمدن بر كنار یكدیگر، شادی خود را با هم تقسیم می‌كنند. با بوسیدن روی یكدیگر، از كدورت‌ها دوری می‌جویند. و با دیدار از بزرگسالان، سپاس و قدرشناسی خود را تقدیم آنان می‌كنند. بزرگسالانی كه به كودكان مشتاق، تخم‌مرغی ارزانی می‌دارند كه نماد گیتی و زمین است. مادربزرگانی كه ظرفی از سبزه‌های تازه‌پرورانده خود را به فرزندان پیشكش می‌كنند و جوانانی كه چه دلبستگی ژرفی به سبزه‌ای دارند كه از دستان مادربزرگ خود برگرفته‌اند. سبزه‌ای كه مادربزرگ در سراسر اسفندماه، همچو فرزندی نازنین پرستاری‌اش می‌كرد. بر بالای آن رواندازی می‌گسترد و چندین بار در روز بر آن آب می‌پاشید. بارها آنرا جابجا می‌كرد تا همواره در پرتو نور خورشید باشد. هر روز، بارها آنرا تماشا می‌كرد تا سر زدن «نخستین جوانه»‌های آنرا ببیند و به همه خبر بدهد.

بر سفره «هفت‌سین» نوروزی ایرانیان، می‌توان آب را دید و آینه را، می‌توان اسپندی را برافروخت و اخگر كوچك «نوكچه‌ای» (شمعی) را، می‌توان نانی را خورد و پنیر و سبزی‌ای را، می‌توان سیب و سنبلی را بویید و عطر گلاب را، می‌توان سمنویی را چشید و كتابی را خواند. آیین‌های كهن ایرانیان و سفره هفت‌سین آنان برای یك زندگانی نیك و خرم، و برای جامعه‌ای كه خواهان احترام متقابل همه ملت‌ها به یكدیگر است، برای ملتی كه نیاكان او از دیرباز چنین نیایش می‌كرده‌اند كه «بادا گفتار آرام بر جهان؛ بادا كامروایی بر جهان، بادا آبادانی بر جهان» چه چیزی كم دارد؟

ما ایرانیان، ضمن احترام به باورها و آیین‌های همه مردم جهان، از هر نژاد و تبار و دین و ملیت، آرزو داریم در هر كشوری كه هستیم، بتوانیم نوروز و آیین‌های پیوسته به آنرا به شادی و خرمی برگزار كنیم و دیگران را نیز در شادی خود سهیم سازیم.

یاری رساندن به ایرانیان برای برگزاری آیین‌های نوروزی، احترام به یادمانی كهن برای پاسداشت زندگانی نیك و سعادتمندانه بشری، و یاری به اندیشه‌ای است كه نگاهبانی از زمین سرسبز و منش توأم با همزیستی صلح‌آمیز بشری را همواره وظیفه دیرین و مقدس خود می‌دانسته است و می‌داند.

آرمین نیک منش بازدید : 601 دوشنبه 14 اسفند 1391 نظرات (0)

به نام خدا

در فایل زیپ زیر عکس های کمیاب و قدیمی از نقش رستم آرامگاه پادشاهان هخامنشی تهیه کردم و این عکس ها رو در فایل زیپ قرار دادم  این عکس ها میتوان  به داخل آرامگاه های  پادشاهن هخامنشی و ... اشاره کرد برای دیدن این عکس ها فایل مربوطه را دانلود کنید

امشب فایل دانلودی در تارنما قرار میگیرد

 

آرمین نیک منش بازدید : 230 جمعه 11 اسفند 1391 نظرات (0)

آتش کده از زمان ظهور حضرت زرتشت که پیامبر ایرانیان فبل از اسلام بود درست شد.

بعضی ها به اشتباه فکر میکنند که ما ایرانیان در زمان قدیم آتش پرست بودیم در صورتی که این صحیح نیست. ایرانیان در زمان زرتشت به آتش احترام میگذاشتند و آن را سمبل میدانستند ، ولی در همان زمان هم یکتا پرست بودند. و به همین خاطر سمبل بودن آتشکده ها برپا شد و موبدینی در آتشکده ها شروع به خدمت کردند..

آرمین نیک منش بازدید : 312 سه شنبه 08 اسفند 1391 نظرات (0)

به نام خدا


گزارشات مورخین یونانی از ساختار قلعه



روایات مورخین یونانی نیز حاکی است که این شهر در دورهٔ مادها (از اواخر
قرن هشتم تا نیمهٔ اول قرن ششم قبل از میلاد)، مدتها مرکز امپراتوری مادها
بوده*است و پس از انقراض آنها نیز به عنوان یکی از پایتخت*های هخامنشی
(پایتخت تابستانی و احتمالاً محل خزانهٔ آنها) به شمار می*رفته*است.
گفته*های هردوت مورخ یونانی، در قرن پنجم قبل از میلاد، مهم*ترین ماخذ
تاریخی در این مورد است. وی بنای اولیه این شهر را به «دایااکو» نخستین
شهریار ماد نسبت می*دهد (۷۲۸ قبل از میلاد). هردوت اوضاع ---------- و
اقتصادی نامناسب قوم ماد را در دستیابی دیااکو به قدرت موثر می*داند.

 

 

 

 

 

 

 

 

تپه هگمتانه

 

به ادامه مطالب مراجعه فرمایی

 

 

آرمین نیک منش بازدید : 251 سه شنبه 03 بهمن 1391 نظرات (0)

توضیحات

روزي كوروش در حال نيايش با خدا گفت: خدايا به عنوان كسي كه عمري پربار داشته وجز خدمت به بشر هيچ نكرده از تو خواهشي دارم. آيا مي توانم آن را مطرح كنم؟خدا گفت: البته!

- از تو ميخواهم يك روز، فقط يك روز به من فرصتي دهي تا ايران امروز رابررسي كنم.سوگند مي خورم كه پس از آن هرگز تمنايي از تو نداشته باشم.

- چرا چنين چيزي را ميخواهي؟ به جز اين هرچه بخواهي برآورده ميكنم، اما اين را نخواه.

- خواهش مي كنم. آرزو دارم در سرزمين پهناورم گردش كنم و از نتيجه سالها نيكي و عدالت گستري لذت ببرم. اگر چنين كني بسيار سپاسگذار خواهم بود واگر نه، باز هم تو را سپاس فراوان مي گويم
برای خواندن بقیه مطالب به ادامه مطالب مراجعه فرمایید.


آرمین نیک منش بازدید : 313 جمعه 29 دی 1391 نظرات (0)

به نام خدا

در شوش اسکندر خواست بر تخت شاهان ایران بنشیند و چون قامت او کوتاه و پله های تخت بلند بود پاهایش به پله آخری نرسید و یکی از غلامان پیشخدمتان اسکندر دویده میزی آورد تا پاهای آن روی آن قرار دهد یکی از خواجه سرایان داریوش چون این وضع را دید زار بگریست و اسشکندر جهت آن را پرسید .او جواب دادکه روی میز داریوش غذا صرف میکرد و من وقتی که دیدم این نیز مقدس بازیچه شده نتوانستم از گریه خودداری کنماسکندر از این سخن خجل شد و گفت میز را برگریرند ولی فیلوتاس مانع شد چنین گفت :ای پادشاه بر حذر باش از این که چنین کنی بعکس این پیش آمد را که میز غذای دشمنت را در زیر پا  داری به فال نیک بگیر

آرامگاه داریوش سوم

آرامگاه نیمه کار داریوش سوم

 

 

 

.


 

آرمین نیک منش بازدید : 110 یکشنبه 24 دی 1391 نظرات (0)

زندگي زرتشتيان 

 

01ـ6  پرسش : آيا زرتشتيان آتش پرست هستند ؟ اگر نه پس چرا آتشكده دارند ؟ 

پاسخ : خير ، كشف آتش در تاريخ ايران به زماني پيش از پيامبري اشوزرتشت مي رسد . و آتشكده ها پس از آن محلي براي تامين آتش اجاق خانواده ها و داراي احترامي ويژه بوده است . زرتشتيان به پيروي از نياكان آريايي خود همواره چهار آخشيج يعني هوا ـ خاك ـ آب و آتش را پاك كننده مي دانستند و تلاش مي كردند تا آنها را آلوده نسازند ، بلكه سرودهاي نيايش را براي هر يك داشتند .  

در بينش اشوزرتشت خداوند را بايد در روشنايي جستجو كرد پس هر زرتشتي به هنگام نيايش رو به سوي روشنايي مي كند،  هرگونه روشنايي درنماز تفاوتي ندارد . نور خورشيد ، ماه ، چراغ كه يكي از آنها نيز مي تواند روشنايي آتش باشد .

از سوي ديگر ايرانيان باستان ، آتش را نماد موجوديت خود يا نمادي از هويت ملي خود مي دانستند و به آن افتخار مي كردند زيرا آتش از بين برندة ناپاكي ها و روشن كنندة تاريكي ها  است ، گرما و انرژي آتش چرخ هاي صنعت و پيشرفت را به چرخش مي آورد و آتش دروني انسان انديشه او را به خـردِ  بي پايان اهورايي پيوند ميدهد ، پس زرتشتيان به پيروي از نياكان خود همچنان آتش را در آتشكده ها پرستاري مي كنند تا يادآور پويايي روشنايي در هستي باشد

وبقیه سوال ها وپاسخ ها در ادامه مطالب

 

تعداد صفحات : 3

درباره ما
به دیار کهن جام من خوش آمدید هر گونه استفاده از منابع تنها با ذکر منبع مجاز میباشد. نهتانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا شما موافق اخراج افغان ها از میهننمان ایران هستید . لطفا در نظر سنجی شرکت کنید تا صدایمان را به گوش دولت برسانیم.با تشکر؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 166
  • بازدید ماه : 109
  • بازدید سال : 2,828
  • بازدید کلی : 161,801