loading...
ایران باستان,تاریخ فراموش شده مرجع تاریخ ایران باستان.ناگفته های تاریخ ایران. جنایت های افاغنه در ایران / جام من
آرمین نیک منش بازدید : 1464 یکشنبه 10 دی 1391 نظرات (0)

نخستين روز هر ماه اورمزد يا هرمز نام دارد به معني اهورامزد.چون هر کار و هر چيزي را بايد با نام خداوند آغاز کرد بنابراين زرتـشتيان نخـستين روز ماه را با نـام خداوند آغاز مي کنند.

 

 2-دومين روز ماه بهمن يا وهومن نام دارد به معني منش نيک و نيز نام يکي از امشاسپندان يا فرشتگان درگاه خداوند است.

 

 3-سومين روز ماه ارديبهشت است به معني بهترين راستي و نيز نام يکي از امشاسپندان يا فرشتگان درگاه خداوند است.

 

 4-چهارمين روز ماه شهريور است به معني بهترين شهرياري يا مدينه فاضله و نيز نام يکي از امشاسپندان يا فرشتگان درگاه خداوند است.

 

 5-پنجمين روز ماه سپندارمذ يا اسفند نام دارد به معني فروتني و نيز نام يکي از امشاسپندان يا فرشتگان درگاه خداوند است.

 

 6-ششمين روز ماه خرداد نام دارد به معني تندرستي و نيز نام يکي از امشاسپندان يا فرشتگان درگاه خداوند است.

 

 7-هفتمين روز ماه امرداد نام دارد به معني بي مرگي و جاودانگي که نام آخرين امشاسپند نيز مي باشد.در باره اين واژه توجه کنيد کـه بيشتر به غلط مرداد تلفظ مي شود که نـادرست است و بايد امرداد خوانده شود.

 

 8-هشتمين روز ماه دي به آذر است به معني آفريدگار.

 

9-نهمين روز آذر است به معني آتش.

 

 10-دهمين روز آبان نام دارد به معني آب,به طور کلي مظاهر طبيعي سودمند نزد ايرانيان بسيار ارجمند است بنابراين برخي روزهاي ماه به نام مظاهر طبيعي نهاده شده است.

 

 11- نام يازدهمين روز خورشيد يا خور است که باز نام يکي از مظاهر طبيعي و مقدس است.

 

12-دوازدهمين روز ماه, ماه نام دارد.ماه نيز که شباهنگام در آسمان مي درخشد نزد ايرانيان مقدس است. 13-نام روز سيزدهم ,تير است که نام ستاره اي است در آسمان.

 

 14-چهاردهمين روز هر ماه گوش نام دارد به معناي جهان و هستي.

 

 15-نام روز پانزدهم ,دي به مهر است به معناي آفريدگار.

 

 16-روز شانزدهم هر ماه مهر است که محبت ومهرباني معني مي دهد.

 

 17-هفدهمين روز ماه سروش است به معني فرمانبرداري که بعد ها در زبان پارسي معناي فرشته نيز به آن داده شد.

 

 18-رشن نام هجدهمين روز است که به معني عدالت و دادگري است.

 

 19-نوزدهمين روز ماه فروردين است که شکل تغيير يافته واژه فروهر است به معناي نيروي پيشرو.

20-نام بيستمين روز ماه بهرام يا وهرام است به معناي پيروزي.

 

 21-بيست و يکمين روز هر ماه رام است به معناي رامش و شادماني.

 

 22-نام بيست و دوم هر ماه باد است.چنانچه ذکر شد زرتشتيان به پديده ها و مظاهر طبيعي مانند خورشيد ,ماه,آسمان,باد و ...احترام زيادي مي نهند.

 

 23-بيست و سومين روز هر ماه دي به دين است به معناي آفريدگار

 

 24-بيست و چهارمين روز هر ماه دين است به معناي وجدان که امروزه معني آيين و مسلک هم مي دهد. 25-روز بيست و پنجمين, ارد است به معناي ثروت و نعمت.

 

26-نام بيست و ششمين روز ماه اشتاد است به معناي راستي.

 

 27-نام بيست و هفتمين روز آسمان است که باز جلوه اي از ارزش مظاهر طبيعي نزد ايرانيان است.

 

 28-نام روز بيست و هشتم, زامياد است به معني زمين که باز به عنوان يکي از مظاهر طبيعي و آفريده خداوند نزد ايرانيان مقدس است و آن را بر روي روز بيست و هشتم ماه نهادند.

 

 29-نام روز بيست و نهم ,مهر اسپند است به معناي کلام ايزدي يا گفتار آسماني.

 

 30-و اما نام روز سي ام ماه انارام است که يعني روشنايي محض و فروغ جاويدان

 

 بنابراين 30 روز ماه به اين گونه است که گفته شد و برتري آن اين است که مثلا اگر بشنويم امروز روز دي به مهر است خود به خود مي فهميم که روز پانزدهم ماه نيز است.در ضمن اگر دقت کرده باشيد متوجه مي شويد نام برخي از روزها با نام ماه هاي سال يکي است.هرگاه نام روز و نام ماه يکي شود در آن روز جشني برگزار مي شود که معروف است به جشن هاي ماهانه.

 

مثلا روز سوم هر ماه ارديبهشت نام دارد بنابر اين سوم ارديبهشت چون نام روز و ماه يکي ميشود جشن ارديبهشتگان برگزار مي شود.ويا روز شانزدهم هرماه مهر نام دارد بنابراين هر سال شانزدهم مهر ماه جشن مهرگان برگزار مي شود.

 

 پرسش: با توجه به اين که تقويم زرتشتي ماه31 روزه ندارد و 6 ماه سي ويک روزه در تقـويم جديد داريم, و نيز در تقويـم جـديد اسفـند مـاه 29 روز است, پـس بـا ايـن حـساب در تقـويم زرتشتي پنـج روز آخـر سال کـم مي آيد. با اين وجود اين پـنـج روز چه مي شود؟؟

 

پـاسخ : درست است. در آخر سـال 5 روز کـم مي آيد ولي جـاي اين پنج روز نيز در اين تقويم حساب شده است. به اين گونه که پنج روز آخر سـال هر يـک نامـي جـداگـانه دارد و اين 5 روز را به عـنوان جـشن پنجه ,جشن مي گيرند. اين پنج روز را , پنج روز پنجه گويند که نام آن ها به اين ترتيب است :

 

 روز نخست پنجه اهـنودگـاه نام دارد.

 

روز دوم پنجـه اشتود گـاه نـام دارد.

 

روز سوم پنجه سپنتمـدگـاه نام دارد.

 

 روز چهارم پنجه وهوخشترگاه نام دارد.

 

و روز پنجـم پنجه وهيشتوايشتي نام دارد.

 

 بنابراين تقـويم زرتشتي که بر اساس گـردش زمين به دور خورشيد است داراي 365 روز کامل مي شود. پرسش:با توجه به اين که هر چهار سال يکبار ,سال کبيسه است و داراي 366 روز مي شود,در تقويم زرتشتي اين روز چه مي شود؟

 

 پاسخ:هر چهار سال يکبار در سال کبيسه اين روز اضافي نيز در نظر گـرفته مي شود که نـام اين روز اورداد است به مـعني روز اضـافه.

 

پرسش: با تـوجـه به اين که در تقويم زرتشتي هفـته وجود ندارد پس چه روزهايي از ماه روز تعطيلي و استراحت مي باشد؟

 

پاسخ:در تقويم زرتشتي روزهاي اورمزد (روزاول ماه),روز دي به آذر که روز هشتم ماه است, روز دي به مهر(روز پانزدهم ماه)و روز دي به دين(روز بيست و سوم ماه) روز هاي تعطيل و استراحت است که آدينه روز ناميده مي شود.

 

 الـبته تـقـويم امـروزي نيز در واقع همان تقـويم زرتشتي است با اين تفاوت که 6 ماه نخست سال را 31 روزه کرده اند و در عوض پنج روز پنجه را حذف کرده اند. بر اساس نظر کارشناسان, تقويم زرتشتي کامل ترين و دقيق ترين تقـويمي است که تـا بـه امـروز توسط انسان ساخته شد که الـبته نخستين تقـويم تاريخ بشريت نيز است.

 

از ديگر تقويم هاي ساخته دست انسان تقويم قمري يا عربي است که بر اساس گردش مـاه عمل مي کند که به اندازه اي زیادی در آن ناقصی وجود دارد  که اصلا لازم نيست در باره اش حرف بزنيم زيرا هر سال بيش از ده روز جابه جا مي شود.

 

يکي ديگر از تقويم هاي مورد استفاده تقويم ميلادي است که شايدامروزه پر کاربردترين تقويم دنيا باشد.که آن نيز کم و کاستي هايي دارد.بر اساس نظريه انفجار بزرگ هر سال به اندازه چندين ثانيه از سال قبل طولاني تر است که پس از چندين سال پي در پي اين ثانيه هاي اضافي روي هم جمع مي شوند و دوباره يک روز کامل به وجود مي آيد.در تقويم ميلادي هر 2500 سال يک روز زياد مي شود.و آنان مجبورند هر دوهزاروپانصد سال يک روز از تقويم خود حذف کنند تا روزهاي سالشان به هم نخورد.که يک بار در سال 1582 ميلادي اين کار را انجام دادند.ولي تقويم زرتشتي به اندازه اي پيشرفته است که بر اساس محاسبات رياضي هر ده ميليون سال يک روز به آن اضافه مي شود.اين تقويم ساخته دست ايرانيان اولين و در کمال تعجب و افتخار پيشرفته ترين تقويم بشريت است که تاکنون ابـداع شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به دیار کهن جام من خوش آمدید هر گونه استفاده از منابع تنها با ذکر منبع مجاز میباشد. نهتانی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ایا شما موافق اخراج افغان ها از میهننمان ایران هستید . لطفا در نظر سنجی شرکت کنید تا صدایمان را به گوش دولت برسانیم.با تشکر؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 195
  • بازدید ماه : 138
  • بازدید سال : 2,857
  • بازدید کلی : 161,830